אוקטובר 3, 2021 מאת משה כבוי

איך מבצעים שינוי ייעוד קרקע?

התפתחות תחום הנדל"ן בישראל בשנים האחרונות גרמה ללא מעט ישראלים ומשקיעים לשנות את התפיסה שלהם בנוגע להשקעות או בבניית בית. אחת הדרכים שהפכו לנפוצות בשנים האחרונות היא שינוי ייעד קרקע, אשר יכולה להיות רלוונטיים לאזורי מושבים ועד למרכז העיר או הפריפריה. אך דווקא במדינה כזו שבה יש ביקוש כל כך גדול לקרקעות, ישנם גם לא מעט קרקעות מוקפאות או עם ייעוד שאיננו תואם לבניית מקום מגורים ולכן לא מעט ישראלים תרים אחר הדרך לשנות ייעודי קרקע. אם כך מה היא הדרך הנכונה ביותר לביצוע שינוי ייעוד קרקע? האם התהליך ארוך או קצר? האם יש נזדקק לאנשי מקצוע בזמן הבקשה?

סליחה, מישהו יכול לעזור לי?

תכנון מחודש של דירה או תוספת בנייה מלווה בלא מעט אנשי מקצוע, החל מעורך דין, שמאי, אדריכל ומהנדס. כל אלו מתאספים יחדיו עבור המבקש ומנסים להעמיד לרשותו את התוכנית הטובה ביותר שתאושר על ידי הועדה המקומית לתכנון ובנייה, אבל כיצד הדבר הזה עובד כאשר אדם מבקש לשנות את ייעוד הקרקע? כמעט אותו הדבר ומה שעליכם לעשות בראשית ובדומה לתוספת בנייה לבית או לחצר, הוא לפנות אל אנשי מקצוע הנכונים כמו אדריכל ומהנדס אשר יעזרו לכם להכין תוכנית בנייה מסודרת וראויה עבור השטח שעליו תרצו לבנות. לאחר שהפכתם את חלום הבית למסמך משורטט וכתוב, יש להיעזר בעורך דין בעת הגשת המסמכים.

המסע אל שינוי הייעוד

כמו שציינו בפסקה מעל כי לכל קרקע במדינת ישראל ישנו ייעוד מסוים, יחד עם זאת חשוב גם להבין כי הועדה המקומית לתכנון ובנייה עוסקת בשטחים אשר נמצאים תחת שיפוטה, לכן וודאו כי הקרקע המבוקשת אכן נמצאת בתחום השיפוט הרלוונטי. הועדה מקומית תבחן תחילה האם תוכנית המבקש מתאימה לאופי סביבת הקרקע, הייעוד שלה ומדיניות הועדה והיא תעשה זאת גם בעזרת חוות דעת של מומחים שונים מטעמה וחיצוניים. במרבית הפעמים התוכניות ששלחתם יוחזרו עם תיקונים או השלמות שעליכם יהיה לבצע, ובמידה והתוכנית אושרה לאחר תיקונים היא תפורסם למשך 60 ימים, על מנת לוודא כי אין לה מתנגדים או דיירים אשר יכולים להפגע מהבנייה ובמקרה שאין כאלו תקבלו אישור לייעוד הקרקע.