מרץ 12, 2021 מאת משה כבוי

נתונים על הפפילומה בקרב גברים

נגיף הפפילומה נחשב לאחד הנגיפים המדבקים יותר במגע ישיר ובעיקר במין, כאשר על פי ההערכות נדבקים בו קרוב ל 300 מיליון איש ברחבי העולם ומידי שנה. הנגיף מתחלק לכ 200 זנים אבל רק כ20 מהם עלולים ליצור מחלות סרטניות, גם אצל גברים וגם אצל נשים. כחלק מאותם עשרים זנים עלולים לייצר מחלות סרטניות כמו סרטן צוואר הרחם, פי הטבעת, פין, שפתות הפות, הגרון הלוע ועוד. ולמרות שהלך הרוח בציבור הוא כי נגיף הפפילומה הינו נגיף הקשר רק לנשים, לכן חשוב לדעת שהוירוס יכול לגרום לשינוים טרום סרטניים בעוד אזורים ולאו דווקא בצוואר הרחם.

נתונים בקרב גברים בארצות הברית

נתונים מהעולם אומרים כי לא מעט בני אדם ידבקו בנגיף הפפילומה, לפחות אחד מ20 הזנים האנושיים. יחד עם זאת הנגיף עלול לחלוף עם התחזקות המערכת החיסונית, התנהגות זו מוערכת על ידי רוב הרופאים שתיקח עד כשנה. אבל במידה והוירוס חזר ונדבק במצב כרוני, הסיכון להחשף לשינוים טרום סרטניים עלול לגדול. בארצות הברית למשל הנתונים מדאיגים ביחס לאוכלוסיה הגדולה, כאשר המדגם שנעשה בשנת 2018 נמצאו כ11 מיליון גברים אשר נדבקו בנגיף הפפילומה. נתונים אלו גם מאושרים בדרך עקיפה עם הערכה של מומחים מארצות הברית, אשר טוענים כי הנתונים בנוגע לחולי סרטן באזור הפה והלוע בקרב גברים, גדלים בשנים האחרונות. נתונים אלו מדאיגים מאוד  ואצלהם כמו בישראל החיסון לנגיף הפפילומה ניתן כבר משנת 2016 והחל מגיל 11 ו12 לבנים ולבנות.

נתונים בקרב גברים בישראל

גם הגברים הישראלים אינם חפים מהוירוס כלל, כאשר במחקר שנעשה באחד המכונים הגדולים בארץ לטיפול ומניעה במחלות מין. נמצאו למעלה מ30 זני נגיף הפפילומה בקרב גברים מחתכי אוכלוסיות שונות וגילאים שונים. נתון זה גם אישר כי 45% מאוכלוסיית הגברים בישראל נושאת עימה את נגיף הפפילומה. נגיף זה בקרב גברים מסוכן מכיוון שהוא נחש לגורם משמעותי ביותר בקרב גידולים טרום סרטניים, ואולו נפוצים בעיקר באזור הלוע והראש אצל הגברים. יחד עם כל אלו מדינת ישראל העבירה את מתן חיסוני הפפילומה דרך בתי הספר וקופות החולים, החל משנת 2015 ועד גיל 26 לגברים, לכן חשוב להתחסן בזמן.