דצמבר 2, 2020 מאת אניה כבוי

צורת הלב של מלכת הלבבות

בשירו הידוע, "The shape of my heart", מספר הזמר סטינג, על אדם פנומן, אשף במשחק הפוקר, שמשחק בקלפים וגם  באנשים. אלה שהוא משחק בהם, לעולם אינם חושדים בכך. הוא מצדו, עושה זאת לא תמורת פרס כספי או כבוד, אלא כדי למצוא תשובה סבירה לשאלה על המלחמות, הרוע והכאוס השוררים בעולם ומדוע יש כל כך הרבה רוע וסבל, למרות שאלוהים ביקש לבנות עולם טוב לנבראים? העלים (בקלפים), הם חרבותיו של הלוחם; התלתנים, הם כלי נשק של המלחמה; המעוינים, משמעותם כסף עבור המלחמה הזו. בעוד הלב מייצג את הרצון, הרצון שמוביל אותנו להרס העולם – לרמות, להפיל ולהמליך מלכים חדשות לבקרים. 

Sting – Shape Of My Heart

מלכת הלבבות מהספר "אליס בארץ הפלאות", מאת הסופר לואיס קרול, ממהרת לחרוץ דיני מוות לקלה שבעבירות. המשפט המפורסם המזוהה עמה ביותר, הוא "ערפו את ראשו!". בספר, מתייחסים למלכת הלבבות כאל אישה גחמנית, מגוחכת,  כקלף מתוך חפיסת קלפי משחק, בהם משחקת אליס, המסוגלת לדבר ולשלוט, לצדו של מלך הלבבות. האומנם מלכת הלבבות היא אישה גחמנית חסרת לב? למרות התדירות הגבוהה של גזרי דין מוות שהמלכה גוזרת, נראה שרק מעט אנשים מאבדים את ראשם בסיפור, אנו נוכחים שהיא אם אוהבת, יולדת ולא הורגת. 

שתי הקלאסיקות לעיל, דנות בשאלות מהותיות שמאז ומעולם העסיקו את חכמי הדורות – מדוע יש רוע בעולם וכיצד יכולה האישה לתקן את הרוע הזה במחי יד, על ידי אהבה וטוב?

"לב שרים ומלכים בידי ה'", היא אמירה המיוחסת לשלמה המלך: "פַּלְגֵי מַיִם לֶב מֶלֶךְ בְּיַד יְהוָה עַל כָּל אֲשֶׁר יַחְפֹּץ יַטֶּנּוּ". (משלי, כ"א, א). בתחילת מלכותו, כביכול נדמה למלך נבחר, שהוא יפעל כאוות נפשו כמו מקור מים היוצא מנקודה אחת. אך  בהמשך הדרך, המים מתפצלים לכיוונים שונים על פי כוחות הטבע. המלבי"ם מסביר: לב האדם הפרטי, נתון ברשותו והבחירה בידו, לא כן לב המלך, הואיל ובבחירתו תלוי אושר הכלל ואם יבחר בדרך רעה ישחית רבים, לכן ליבו זה הכללי, הוא ביד ה' והוא בענייני הכלל, משולל הבחירה, לכן ליבו מופקד בידי אלוקים ובענייני הכלל- אין לו יכולת בחירה!

נחזור אם כן לצורת הלב של מלכת הלבבות בטבע, לתפקיד האישה בטבע, אם מלטפת, מנשקת ומחבקת את ילדיה העולמיים, תפקידה הולך ונעשה גדול, חשוב ומשמעותי מיום ליום. הנשים תדרושנה מן הגברים, לקיים את חוקי הטבע ולנטוש את דרך המלחמה.