יולי 13, 2021 מאת משה כבוי

הקצאת עלות רכישה Ppa

עולם העסקים מלא בתקנות ומגבלות אשר עוזרים לשמור על הגינות בין כל הפעולות שתוכלו להשתמש בהן כמו מקניית מניות, השקעה בקרנות שונות ועד למיזוג בין חברות וקנייה של אחת על ידי השנייה. פעולות אלו קורות לא פעם בעולם העסקים ועל כן יש להציב להן תקנות אשר יבטיחו את אותם תהליכים בזמן שהם קורים, אחת מאותן תקנות היא הקצאת עלות רכישה, הידועה גם בשם. PPA (Purchase Price) תקנה זו המותאמת ע"י תקנות החשבונאות העולמית, דורשת מכל רכישה בין אם של פעילות או מניה לבצע הפרש שבין הנכסים והתחייבויות אשר מופיעים בדוחות הכספיים של המניה/פעילות הנרכשת. תקנה זו רלוונטית בעיקר עבור רכישות בסדר גודל משמעותי, ויש לבצע אותן עם סיום מועד הרכישה. 

שלבים ב ppa

על מנת שהרכישה אכן תעמוד בתקנות העולמיות עליה לעמוד ב6 שלבים שונים, ואלו קיימים בכדי לאבטח ולוודא כי הרוכש הוא אכן הרוכש או זיהוי נכון וודאי של נכסיי  החברה. 

  1. זהות הרוכש
    למרות ששלב זה נשמע לרבים מאיתנו כמובן מאליו, ישנם לא מעט מקרים אשר זהות הרוכש עלולה להטשטש ולהפוך את מהלך הקנייה למורכבת הרבה יותר מהרגיל. לכן על פי התקנות יהיה על הצד הרוכש להזדהות כצד שעומד להעביר אליו את בעלות החברה או הפעולה, אותה הוא רוכש. 
  2. מועד הרכישה
    גם שאלת מועד הרכישה לעיתים יכולה להיות מורכבת כי היא עלולה להיות בנויה על לא מעט משתנים או הסכמים שונים, והיא עלולה להיות גורלית על חיי החברה הנרכשת, העובדים שלה ספקים וכו. לכן קובעת התקנה כי מועד הרכישה יקבע מתי השליטה עוברת אל הרוכש. כך שאלת מועד הרכישה אינה מוטלת בספק, האם היא מתקיימת במעמד חתימה, במעמד תשלום ראשון או אחר. 
  3. תמורת רכישה
    יחד עם מועד הרכישה אחד מהשלבים יהיה גם כן לקבוע את תמורת הרכישה, לעיתים קביעה שכזו עלולה גם כן להיות מורכבת. כאשר התמורה מותנית או תלויה במכשירים פיננסים שונים כמו אופציות וכו, עלולה להיות עיקר עבודת ה ppa לשווי בלבד. אך במקרים של רכישה במזומן, לא תזדקקו לכל הערכת שווי לתמורה. 
  4. מודל רכישה
    על מנת לתאר במדויק את יחסי עלות הרכישה נדרש גם כן להכין תחזית תזרים של מזומנים, אשר יתארו את בהתאם אל שיעור היוון מתואם ומשקף בצורה ברורה ככל האפשר את המחיר הכלכלי ברכישה. 

נכסים והתחייבויות
תהליך זה נעשה על מנת לזהות את הנכסים השונים והשקעות של הצד הנרכש, בין אם נכסים דיגיטליים, אומנותיים, טכנולוגים, שיווקים וחוזים שונים. כל אלו יהיה חלק מהחישוב ל ppa מדויק ויעזרו לרוכש לדעת את תוחלת החיים של אותם נכסים, עד מתי ימשיכו להיות גורם מרוויח עבור החברה, שימוש במותגי החברה ועוד